ACEA Pocket Guide 2025-26: automobilový priemysel čelí dokonalej búrke
2025-09-02
Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) vydala v auguste publikáciu The Automobile Industry Pocket Guide 2025-26, ktorá poskytuje komplexný pohľad na aktuálny stav európskeho automobilového priemyslu v globálnom kontexte. Každoročne aktualizovaný „vreckový sprievodca“ ACEA je nevyhnutným zdrojom najnovších informácií o segmente automotive. Ponúkame vám z neho krátky sumár najdôležitejších faktov zoradených podľa jednotlivých kategórií.
Automobilový priemysel je kľúčovou súčasťou európskeho hospodárstva a prechádza obdobím zásadných zmien, ktoré majú transformačný potenciál pre celé odvetvie. Ako uvádza generálna riaditeľka ACEA, Sigrid de Vries, v predslove k publikácii: „Nové vydanie Pocket Guide, má objasniť situáciu v odvetví, ktoré čelí rastúcim obavám o konkurencieschopnosť v kontexte čoraz nepredvídateľnejšieho obchodného prostredia.“ Zdôrazňuje, že hoci z tohtoročného vydania publikácie vyplývajú aj určité pozitívne poznatky, výzvy, ktorým čelí automobilový priemysel, sú bezprecedentné. „Automobilový priemysel čelí dokonalej búrke silnej konkurencie, narastajúceho napätia v obchode, zvyšovania podnikových nákladov a zložitého regulačného rámca EÚ.“
Oceňuje, že napriek zložitej situácii si automotive udržuje postavenie technologického lídra: „Napriek týmto výzvam, naše odvetvie naďalej vedie v investíciách do výskumu a vývoja, a to s nemalou čiastkou 85 miliárd eur vynaložených v roku 2023. Je to nielen o 12 miliárd eur viac než v predchádzajúcom roku, ale je to aj je to dôkaz nášho záväzku dosiahnuť bezemisnú cestnú dopravu, zatiaľ čo si Európa udrží svoje technologické vodcovstvo.“
Publikácia zdôrazňuje, že pre udržanie konkurencieschopnosti a dosiahnutie klimatických cieľov je nevyhnutná koordinovaná európska priemyselná stratégia, ktorá podporí voľné investovanie a obchod.
Produkcia: znepokojujúci pokles
Výrobné ukazovatele za rok 2024 signalizujú pre európsky priemysel náročné obdobie.Najväčším svetovým výrobcom vozidiel je Čína, ktorej podiel na vlaňajšej výrobe dosiahol 34 %. Európa dosiahla vlani 19 %-ným podielom druhé miesto v globálnom rebríčku, tretie patrí Severnej Amerike s podielom 17 %.V roku 2024 sa v EÚ vyrobilo približne 14 miliónov vozidiel (vrátane nákladných áut aj autobusov), čo je o približne 1 milión menej v porovnaní s rokom 2023.
Celková produkcia automobilov v EÚ dosiahla 11,5 milióna kusov, čo je približne o 750 000 menej než v predchádzajúcom roku a výrazne pod úrovňou spred pandémie.Výroba elektrických batériových áut vlani medziročne prvý raz klesla – o 4,1 %, hoci dovtedy zaznamenávala v rámci EÚ takmer exponenciálny rast (2020 + 120,8 %, 2021 + 60,5 %, 2022 + 41 %, 2023 + 40,8 %). Ešte výraznejší je medziročný pokles v kategórii nákladných áut a autobusov, kde výroba vlani klesla o 9,5 % oproti roku 2023.V celej EÚ a Spojenom kráľovstve funguje 254 automobilových závodov, pričom 65 z nich sa špecializuje na batérie a 60 na pohonné jednotky.

Trh a predaj: zmiešané signály
Globálny predaj áut v minulom roku vzrástol o 2,7 %. V EÚ sa registrácie nových áut v roku 2024 stabilizovali s miernym nárastom o 0,8 % a celkovo dosiahli 9,3 milióna kusov. Predaj úžitkových vozidiel v EÚ stúpol o 5,5 %.Najvýznamnejšou zmenou na trhu je však situácia s elektrickými vozidlami (EV). Automobilky v EÚ ponúkajú približne 290 modelov vozidiel s elektrickým pohonom, avšak ich podiel na cestách zostáva nízky.Trhový podiel batériových elektrických modelov sa v EÚ v roku 2024 prvýkrát zmenšil, pričom sa znížil na 13,6 %. Registrácie elektrických dodávok a nákladných áut stagnovali, zatiaľ čo predaj elektrických autobusov si udržal dynamiku a ich podiel sa od roku 2021 takmer zdvojnásobil.Z hľadiska príjmov do verejných rozpočtov európskych krajín, vozidlá prispievajú do verejných rozpočtov na hlavných trhoch EÚ ročne sumou približne 415 miliárd eur.
Priemerný ročný príjem z daní na hlavných trhoch EÚ predstavuje približne 1 900 eur na vozidlo.
Obchod: potreba ochrany konkurencieschopnosti
V roku 2024 zaznamenala EÚ pokles hodnoty aj objemu obchodu s vozidlami. Napriek tomu si európske hospodárstvo udržalo obchodný prebytok vo výške 94 miliárd eur. Obchodný prebytok vytvorený automobilovým priemyslom EÚ však klesol v roku 2024 medziročne o 6,4 %.Hlavnými exportnými trhmi EÚ zostávajú Spojené kráľovstvo a USA. O tretie miesto v exporte európskych vozidiel sa delia Turecko a Čína.Všetky exportné trhy zaznamenali medziročný (2024/2023) pokles: Spojené kráľovstvo - 2,5 %, USA – 10,5 %, Čína – 28,1 %, Turecko – 3,2 %.
Zamestnanosť
Automobilový sektor EÚ zamestnáva v celom svojom hodnotovom reťazci približne 13,6 milióna ľudí. Predstavuje to približne 7 % celkovej zamestnanosti EÚ a viac ako 10 % pracovných miest vo výrobe. Šesť krajín Európskej únie túto hodnotu výrazne presahuje Priama zamestnanosť v segmente automotive dosahuje napríklad na Slovensku 15,7 %, v Rumunsku 14,7 %, vo Švédsku 13,9 %, v ČR 13,6 %, v Maďarsku 13,5 % a v Nemecku 11 %. Len samotné automobilky v rámci európskej 27-ky priamo zamestnávajú 2,5 milióna ľudí.Platí pritom, že každý pracovník v automobilovom priemysle v EÚ vyrobí ročne priemerne šesť vozidiel. V Španielsku je to však až 16 vozidiel, na Slovensku 14, v ČR 8, v Nemecku 5.
Infraštruktúra pre elektromobilitu
Táto kapitola bola do dokumentu ACEA pridaná po prvý raz, aby reflektovala rastúci význam elektromobilov a poukázala na skutočnosť, že dopyt po nich je stále brzdený nedostatočnou infraštruktúrou. Z viacerých hľadísk analyzuje predovšetkým stav nabíjacej siete pre elektrické vozidlá (EV) v Európe.Dokument konkretizuje, že takmer 60 %všetkých verejných nabíjacích bodov sa nachádza len v troch krajinách EÚ – vo Francúzsku, Nemecku a Holandsku. To ukazuje na extrémne regionálne rozdiely a potrebu rozšírenia siete na podporu masového prijatia elektrických vozidiel.
Len na porovnanie: v minulom roku bolo na Slovensku evidovaných 3 200 verejných nabíjacích bodov pre elektromobily, v ČR to bolo 6 400 bodov. V Nemecku dosiahol počet dosiahol hodnotu 160 000 a v Holandsku 183 000 verejných nabíjacích bodov. V Holandsku tak na tisíc obyvateľov pripadá 10, 2 nabíjacieho bodu, zatiaľ čo v ČR a SR je to zhodne 0,6 nabíjacieho bodu.
V EÚ aktuálne pripadá v priemere na jeden nabíjací bod päť batériových elektrických áut.Platí pritom, že len polovica krajín EÚ ponúka stimuly pre infraštruktúru nabíjania elektromobilov a ešte menej krajín osobitné stimuly pre infraštruktúru elektrických úžitkových vozidiel. Hoci sa v súčasnosti zvažujú v rámci EÚ aj nariadenia na zvýšenie dopytu po elektromobiloch, reálne dôkazy naznačujú, že dobre navrhnuté stimuly môžu byť v prípade tohto trhu oveľa účinnejšie. Príkladom môže byť Nórsko, kde je približne 90 % nových predajov automobilov na firemnom trhu s nulovými emisiami. Je to vďaka inteligentnej kombinácii daňových úľav pre nákupy aj infraštruktúru, mýtnych stimulov a ďalších privilégií, ako je preferenčné parkovanie a používanie autobusových pruhov. To všetko bez európskych legislatívnych nariadení. Belgicko má podobné schémy a v minulom roku s 80 % podielom na tomto trhu veľmi nezaostáva.ACEA v tomto smere dlhodobo zastáva názor, že stimulácia nákupu vozidiel s nulovými emisiami je silnou pákou na zvýšenie dopytu a splnenie cieľov znižovania emisií CO2, ale len vtedy, ak bude k dispozícii infraštruktúra pre tento druh pohonu.
Investície a inovácie: pohon pokroku
Európsky automobilový priemysel naďalej vedie v oblasti inovácií. V roku 2023 investoval do výskumu a vývoja (R&D) masívnych 85 miliárd eur. Táto suma predstavuje nárast o 12 miliárd eur (+ 15,5 %) oproti predchádzajúcemu roku 2022. Zároveň je objem investícií v automobilovom priemysle dvojnásobne vyšší ako v druhom najsilnejšom odvetví – farmaceutickom priemysle a biotechnológiách.Celkové investície automobilového sektora predstavovali v roku 2023 až 34 % z celkových výdavkov EÚ na na výskum a vývoj.
Bezpečnosť: ďalší pokles nehodovosti
EÚ dosahuje zďaleka najlepšie výsledky v oblasti bezpečnosti cestnej premávky na svete.Zatiaľ čo napríklad na americkom kontinente pripadá na jeden milión obyvateľov 141 smrteľných nehôd na cestách ročne, v EÚ je to 46 smrteľných nehôd (vo zvyšku Európy 84).
V roku 2023 klesol počet smrteľných nehôd na cestách v EÚ o 1,3 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Tento trend potvrdzuje aj dlhodobý pokles o 15,4 % od roku 2014, a to aj napriek významnému nárastu počtu áut na cestách EÚ.
Environmentalistika: pokračujúce zlepšenia
Rovnako sa zlepšuje aj environmentálna stopa. V takmer dvoch tretinách európskych krajín autá vlani vypustili menej emisií CO2 ako v roku 2023. Priemerné emisie CO2 z nových áut v EÚ v roku 2024 dosiahli 108 g CO2/km. Takmer štvrtina nových áut pritom vypúšťa 95 g CO2/km alebo menej.Klesli aj emisie CO2 zo samotnej výroby vozidiel. Od roku 2005 do vlaňajška pokles predstavuje 53 %. Znížila sa aj spotreba vody na jedno vyrobené vozidlo. V rovnakom období klesla o viac ako 54 %. Výrobcovia automobilov znížili aj emisie prchavých organických zlúčenín (VOC) z výroby na jedno vozidlo o viac ako polovicu (54,7 %) od roku 2005 do 2024.Spotreba energie na jedno vyrobené vozidlo sa vďaka zvyšovaniu energetickej efektívnosti výroby od 2005 do vlaňajška znížila viac ako 16 %.Úroveň produkcie odpadu z výroby automobilov do značnej miery kopíruje trendy výroby, od roku 2005 do vlaňajška však zaznamenala zníženie o 17 %.
Viac informácií:
https://www.acea.auto/publication/the-automobile-industry-pocket-guide-2025-2026/