Realistická reforma znižovania emisií CO2 ?
2025-11-12
V reakcii na októbrové vyhlásenie Francúzska a Španielska počas zasadnutia európskej Rady pre životné prostredie ACEA (Európska asociácia výrobcov automobilov) varuje, že navrhovaný politický prístup neposkytuje trvalé a účinné riešenia, ktoré EÚ potrebuje na splnenie svojich cieľov v oblasti dekarbonizácie, odolnosti a konkurencieschopnosti európskeho priemyslu.
Pri súčasnom podiele na trhu s batériovými elektrickými vozidlami menej ako 16 % pre osobné automobily a menej ako 9 % pre dodávky nie je možné dosiahnuť ciele znižovania emisií CO2 pre ľahké úžitkové vozidlá do roku 2030 ani do 2035. Zdôrazňuje, že na urýchlenie transformácie a ochranu investícií a pracovných miest v Európskej únii je potrebný pragmatický, flexibilný a najmä technologicky neutrálny prístup.
Kľúčom je technologická neutralita
Hoci nedávny francúzsko-španielsky dokument uznáva, že automobilový sektor čelí pomalšiemu rastu predaja elektrických vozidiel, ako sa očakávalo, a uznáva potrebu flexibility, zdržiava sa uplatňovania úplnej technologickej neutrality po roku 2035. Podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov, ktorá tému dlhodobo skúma a zdôrazňuje potrebu konkurencieschopného a udržateľného hodnotového reťazca v automobilovom priemysle, francúzsko-španielsky návrh preto nie je riešením problému. Návrh prepojiť flexibilitu výlučne s výrobným úsilím v Európe totiž ignoruje zložitosť dodávateľských reťazcov, čas potrebný na nárast výroby batérií v EÚ a potrebu priniesť Európanom cenovo dostupné vozidlá už teraz.
ACEA pripomína, že pokiaľ ide o dodávky, okrem päťročného mechanizmu priemerovania je potrebná aj zmena cieľa do roku 2030, aby sa predišlo neprimeraným nákladom za nedodržiavanie predpisov, ktoré by ďalej ohrozilo schopnosť výrobcov dodávok reinvestovať do transformácie. Tento segment vozidiel je kľúčový pre mnohé malé podniky, ktoré v súčasnosti váhajú s prechodom na vozidlá s nulovými emisiami kvôli vyšším nákladom na vlastníctvo, zníženému užitočnému zaťaženiu dodávok s elektrickým pohonom a takisto kvôli málo rozvinutej a nedostatočne hustej infraštruktúre pre rýchle nabíjanie.
Tri piliere rekalibrácie systému
Podľa ACEA sú automobilky naďalej plne odhodlané dosiahnuť cieľ klimatickej neutrality do roku 2050. Výrazne investujú do elektrifikácie ako hlavnej cesty k dekarbonizácii dopravy. Realita v praxi sa však ukazuje byť oveľa zložitejšia: podporný ekosystém (infraštruktúra, stimuly, rozvoj hodnotového reťazca batérií) a spotrebiteľský dopyt nedokážu sledovať tempo stanovené cieľom nulových emisií z výfukových plynov – hoci ponuka dostupných a cenovo dostupnejších elektrických vozidiel (EV) neustále rastie.Vyzývajú preto na realistickejšiu a pragmatickejšiu rekalibráciu režimu po roku 2035 založenú na troch pilieroch:
Zdvojnásobenie podmienok pre elektrifikáciu, samotná revízia nariadenia o CO2 nedekarbonizuje cestnú dopravu. Na to, aby boli elektrické vozidlá prakticky využiteľné aj ekonomicky atraktívne, sú kľúčové silnejšie ciele v oblasti infraštruktúry, investície do siete, regulačné reformy pre integráciu vozidiel do siete a stimuly pre trvalý dopyt.
Prepojenie cieľov dekarbonizácie vozidiel s dvoma ďalšími kritickými dimenziami – konkurencieschopnosťou a odolnosťou.
Technologická neutralita, povolenie pre všetky technológie pohonu (napr. PHEV, predlžovače dojazdu, vodíkové palivové články atď.), ktoré môžu zohrávať životaschopnú úlohu pri znižovaní emisií na cestách. Dodatočné emisie pochádzajúce z malého podielu vozidiel, ktoré nie sú elektromobilmi, možno kompenzovať rôznymi nástrojmi, ako je obnova vozového parku, vyšší podiel dekarbonizovaného paliva alebo zníženie emisií v dodávateľskom reťazci (napr. používaním nízkouhlíkovej ocele alebo hliníka alebo vyšším podielom recyklovaných materiálov v automobilovom priemysle).
K automotivu sa pridávajú sa aj oceliari
Po pragmatickej ceste k transformácii volá – spolu s automobilovým priemyslom – aj oceliarsky priemysel. Dva strategické piliere hospodárstva EÚ spoločne vyzývajú na realistický postup a udržanie investícií v Európe. Tieto sektory spolu tvoria chrbticu priemyselnej sily Európy, podporujú viac ako 13 miliónov pracovných miest v automobilovom priemysle a viac ako 2,5 milióna v oceliarskom priemysle (priamo aj nepriamo) a poháňajú inovácie v celých hodnotových reťazcoch.

Oba sektory sú hlboko prepojené: silný európsky automobilový priemysel sa spolieha na konkurencieschopný a inovatívny oceliarsky sektor – a naopak. Automobilový priemysel je druhým najväčším používateľom ocele, zatiaľ čo významný podiel výskumu a vývoja v oceliarskom priemysle sa zameriava na automobilové aplikácie. Európsky oceliarsky priemysel však v súčasnosti trpí alarmujúco nízkym využitím kapacít, ktoré je spôsobené globálnou nadmernou kapacitou, vysokými nákladmi na energiu a uhlík a nízkym domácim dopytom. Situáciu zhoršuje pomalšie oživenie automobilových trhov v EÚ od pandémie COVID-19 a starnúci vozový park, ktorý zaťažuje nový dopyt.Po viacerých kolách strategických dialógov s Európskou komisiou s cieľom načrtnúť cestu vpred oba sektory zdôrazňujú, že nastal čas premeniť ambície na činy.

„Silná domáca výroba ocele je nevyhnutná pre odolnosť dodávateľského reťazca automobilového priemyslu EÚ, pretože poskytuje spoľahlivý lokálny zdroj, znižuje závislosť od potenciálne volatilných medzinárodných trhov a zaisťuje bezpečnosť dodávok pre automobilový priemysel,“ hovorí Henrik Adam, prezident EUROFER-u.„Bez konkurencieschopnej európskej ocele nemôžete vyrobiť konkurencieschopné európske auto,“ dodáva Ola Källenius, prezident ACEA. „Inteligentná regulácia môže byť výhodná pre oba sektory – napríklad uznaním a odmenou výrobcov automobilov, ktorí dobrovoľne získavajú nízkouhlíkovú oceľ a materiály ako súčasť svojho dodržiavania predpisov o emisiách CO₂. Takto premieňame klimatické ambície na priemyselnú silu.“
Oba sektory naliehavo žiadajú lídrov EÚ, aby stanovili správny rámec pre spravodlivú a uskutočniteľnú priemyselnú transformáciu – takú, ktorá ochráni pracovné miesta, zabezpečí konkurencieschopnosť a prinesie výsledky v oblasti klímy v Európe.