ACEA Pocket Guide 2025-26: automobilový priemysel čelí dokonalej búrke

2025-09-05

Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) vydala v auguste publikáciu The Automobile Industry Pocket Guide 2025-26, ktorá poskytuje komplexný pohľad na aktuálny stav európskeho automobilového priemyslu v globálnom kontexte. Každoročne aktualizovaný „vreckový sprievodca“ ACEA je nevyhnutným zdrojom najnovších informácií o segmente automotive. Ponúkame vám z neho krátky sumár najdôležitejších faktov zoradených podľa jednotlivých kategórií.

Automobilový priemysel je kľúčovou súčasťou európskeho hospodárstva a prechádza obdobím zásadných zmien, ktoré majú transformačný potenciál pre celé odvetvie. Ako uvádza generálna riaditeľka ACEA, Sigrid de Vries, v predslove k publikácii: „Nové vydanie Pocket Guide, má objasniť situáciu v odvetví, ktoré čelí rastúcim obavám o konkurencieschopnosť v kontexte čoraz nepredvídateľnejšieho obchodného prostredia.“ Zdôrazňuje, že hoci z tohtoročného vydania publikácie vyplývajú aj určité pozitívne poznatky, výzvy, ktorým čelí automobilový priemysel, sú bezprecedentné. „Automobilový priemysel čelí dokonalej búrke silnej konkurencie, narastajúceho napätia v obchode, zvyšovania podnikových nákladov a zložitého regulačného rámca EÚ.“
Oceňuje, že napriek zložitej situácii si automotive udržuje postavenie technologického lídra: „Napriek týmto výzvam, naše odvetvie naďalej vedie v investíciách do výskumu a vývoja, a to s nemalou čiastkou 85 miliárd eur vynaložených v roku 2023. Je to nielen o 12 miliárd eur viac než v predchádzajúcom roku, ale je to aj je to dôkaz nášho záväzku dosiahnuť bezemisnú cestnú dopravu, zatiaľ čo si Európa udrží svoje technologické vodcovstvo.“
Publikácia zdôrazňuje, že pre udržanie konkurencieschopnosti a dosiahnutie klimatických cieľov je nevyhnutná koordinovaná európska priemyselná stratégia, ktorá podporí voľné investovanie a obchod.

Produkcia: znepokojujúci pokles
Výrobné ukazovatele za rok 2024 signalizujú pre európsky priemysel náročné obdobie.Najväčším svetovým výrobcom vozidiel je Čína, ktorej podiel na vlaňajšej výrobe dosiahol 34 %. Európa dosiahla vlani 19 %-ným podielom druhé miesto v globálnom rebríčku, tretie patrí Severnej Amerike s podielom 17 %.V roku 2024 sa v EÚ vyrobilo približne 14 miliónov vozidiel (vrátane nákladných áut aj autobusov), čo je o približne 1 milión menej v porovnaní s rokom 2023.
Celková produkcia automobilov v EÚ dosiahla 11,5 milióna kusov, čo je približne o 750 tisíc menej než v predchádzajúcom roku a výrazne pod úrovňou spred pandémie. 
Výroba elektrických batériových áut vlani medziročne prvý raz klesla – o 4,1 %, hoci dovtedy zaznamenávala v rámci EÚ takmer exponenciálny rast (2020 + 120,8 %, 2021 + 60,5 %, 2022 + 41 %, 2023 + 40,8 %). Ešte výraznejší je medziročný pokles v kategórii nákladných áut a autobusov, kde výroba vlani klesla o 9,5 % oproti roku 2023.
V celej EÚ a Spojenom kráľovstve funguje 254 automobilových závodov, pričom 65 z nich sa špecializuje na batérie a 60 na pohonné jednotky.

Trh a predaj: zmiešané signály
Globálny predaj áut v minulom roku vzrástol o 2,7 %. V EÚ sa registrácie nových áut v roku 2024 stabilizovali s miernym nárastom o 0,8 % a celkovo dosiahli 9,3 milióna kusov. Predaj úžitkových vozidiel v EÚ stúpol o 5,5 %.Najvýznamnejšou zmenou na trhu je však situácia s elektrickými vozidlami (EV). Automobilky v EÚ ponúkajú približne 290 modelov vozidiel s elektrickým pohonom, avšak ich podiel na cestách zostáva nízky.Trhový podiel batériových elektrických modelov sa v EÚ v roku 2024 prvýkrát zmenšil, pričom sa znížil na 13,6 %. Registrácie elektrických dodávok a nákladných áut stagnovali, zatiaľ čo predaj elektrických autobusov si udržal dynamiku a ich podiel sa od roku 2021 takmer zdvojnásobil. Z hľadiska príjmov do verejných rozpočtov európskych krajín, vozidlá prispievajú do verejných rozpočtov na hlavných trhoch EÚ ročne sumou približne 415 miliárd eur.
Priemerný ročný príjem z daní na hlavných trhoch EÚ predstavuje približne 1 900 eur na vozidlo.

Obchod: potreba ochrany konkurencieschopnosti
V roku 2024 zaznamenala EÚ pokles hodnoty aj objemu obchodu s vozidlami. Napriek tomu si európske hospodárstvo udržalo obchodný prebytok vo výške 94 miliárd eur. Obchodný prebytok vytvorený automobilovým priemyslom EÚ však klesol v roku 2024 medziročne  o 6,4  %.Hlavnými exportnými trhmi EÚ zostávajú Spojené kráľovstvo a USA. O tretie miesto v exporte európskych vozidiel sa delia Turecko a Čína.
Všetky exportné trhy zaznamenali medziročný (2024/2023) pokles: Spojené kráľovstvo - 2,5 %, USA – 10,5 %, Čína – 28,1 %, Turecko – 3,2 %.

Zamestnanosť
Automobilový sektor EÚ zamestnáva v celom svojom hodnotovom reťazci približne 13,6 milióna ľudí. Predstavuje to približne 7 % celkovej zamestnanosti EÚ a viac ako 10 % pracovných miest vo výrobe. Šesť krajín Európskej únie túto hodnotu výrazne presahuje Priama zamestnanosť v segmente automotive dosahuje napríklad na Slovensku 15,7 %, v Rumunsku  14,7 %, vo Švédsku 13,9 %, v ČR 13,6 %, v Maďarsku 13,5 % a v Nemecku 11 %. Len samotné automobilky v rámci európskej 27-ky priamo zamestnávajú 2,5 milióna ľudí.Platí pritom, že každý pracovník v automobilovom priemysle v EÚ vyrobí ročne priemerne šesť vozidiel. V Španielsku je to však až 16 vozidiel, na Slovensku 14, v ČR 8, v Nemecku 5.
 

Infraštruktúra pre elektromobilitu
Táto kapitola bola do dokumentu ACEA pridaná po prvý raz, aby reflektovala rastúci význam elektromobilov a poukázala na skutočnosť, že dopyt po nich je stále brzdený nedostatočnou infraštruktúrou. Z viacerých hľadísk analyzuje predovšetkým stav nabíjacej siete pre elektrické vozidlá (EV) v Európe.Dokument konkretizuje, že takmer 60 %všetkých verejných nabíjacích bodov sa nachádza len v troch krajinách EÚ – vo Francúzsku, Nemecku a Holandsku. To ukazuje na extrémne regionálne rozdiely a potrebu rozšírenia siete na podporu masového prijatia elektrických vozidiel.
Len na porovnanie: v minulom roku bolo na Slovensku evidovaných 3 200 verejných nabíjacích bodov pre elektromobily, v ČR to bolo 6 400 bodov. V Nemecku dosiahol počet dosiahol hodnotu 160 000 a v Holandsku 183 000 verejných nabíjacích bodov. V Holandsku tak na tisíc obyvateľov pripadá 10, 2 nabíjacieho bodu, zatiaľ čo v ČR a SR je to zhodne 0,6 nabíjacieho bodu.
V EÚ aktuálne pripadá v priemere na jeden nabíjací bod päť batériových elektrických áut.Platí pritom, že len polovica krajín EÚ ponúka stimuly pre infraštruktúru nabíjania elektromobilov a ešte menej krajín osobitné stimuly pre infraštruktúru elektrických úžitkových vozidiel.Hoci sa v súčasnosti zvažujú v rámci EÚ aj nariadenia na zvýšenie dopytu po elektromobiloch, reálne dôkazy naznačujú, že dobre navrhnuté stimuly môžu byť v prípade tohto trhu oveľa účinnejšie.Príkladom môže byť Nórsko, kde je približne 90 % nových predajov automobilov na firemnom trhu s nulovými emisiami. Je to vďaka inteligentnej kombinácii daňových úľav pre nákupy aj infraštruktúru, mýtnych stimulov a ďalších privilégií, ako je preferenčné parkovanie a používanie autobusových pruhov. To všetko bez európskych legislatívnych nariadení. Belgicko má podobné schémy a v minulom roku s 80 % podielom na tomto trhu veľmi nezaostáva.ACEA v tomto smere dlhodobo zastáva názor, že stimulácia nákupu vozidiel s nulovými emisiami je silnou pákou na zvýšenie dopytu a splnenie cieľov znižovania emisií CO2, ale len vtedy, ak bude k dispozícii infraštruktúra pre tento druh pohonu. 

Investície a inovácie: pohon pokroku
Európsky automobilový priemysel naďalej vedie v oblasti inovácií. V roku 2023 investoval do výskumu a vývoja (R&D) masívnych 85 miliárd eur. Táto suma predstavuje nárast o 12 miliárd eur (+ 15,5 %) oproti predchádzajúcemu roku 2022. Zároveň je objem investícií v automobilovom priemysle dvojnásobne vyšší ako v druhom najsilnejšom odvetví – farmaceutickom priemysle a biotechnológiách.Celkové investície automobilového sektora predstavovali v roku 2023 až 34 % z celkových výdavkov EÚ na na výskum a vývoj. 

Bezpečnosť: ďalší pokles nehodovosti  
EÚ dosahuje zďaleka najlepšie výsledky v oblasti bezpečnosti cestnej premávky na svete.Zatiaľ čo napríklad na americkom kontinente pripadá na jeden milión obyvateľov 141 smrteľných nehôd na cestách ročne, v EÚ je to 46 smrteľných nehôd (vo zvyšku Európy 84).
V roku 2023 klesol počet smrteľných nehôd na cestách v EÚ o 1,3 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Tento trend potvrdzuje aj dlhodobý pokles o 15,4 % od roku 2014, a to aj napriek významnému nárastu počtu áut na cestách EÚ.

Environmentalistika: pokračujúce zlepšenia
Rovnako sa zlepšuje aj environmentálna stopa. V takmer dvoch tretinách európskych krajín autá vlani vypustili menej emisií CO2 ako v roku 2023. Priemerné emisie CO2 z nových áut v EÚ v roku 2024 dosiahli 108 g CO2/km. Takmer štvrtina nových áut pritom vypúšťa 95 g CO2/km alebo menej.Klesli aj emisie CO2 zo samotnej výroby vozidiel. Od roku 2005 do vlaňajška pokles predstavuje 53 %. Znížila sa aj spotreba vody na jedno vyrobené vozidlo. V rovnakom období klesla o viac ako 54 %. Výrobcovia automobilov znížili aj emisie prchavých organických zlúčenín (VOC) z výroby na jedno vozidlo o viac ako polovicu (54,7 %) od roku 2005 do 2024.
Spotreba energie na jedno vyrobené vozidlo sa vďaka zvyšovaniu energetickej efektívnosti výroby od 2005 do vlaňajška znížila viac ako 16 %.
Úroveň produkcie odpadu z výroby automobilov do značnej miery kopíruje trendy výroby, od roku 2005 do vlaňajška však zaznamenala zníženie o 17 %. 

Viac informácií:
https://www.acea.auto/publication/the-automobile-industry-pocket-guide-2025-2026/

aktuálne vydanie

Nasledujúce vydanie:
Uzávierka: 17. 10. 2025
Vychádza: 3. 11. 2025